Candidate experience

Candidate experience

Door Grietje Bruijntjes – Fieldmanager M-ploy Talent

Iedereen die zich bezighoudt met het voeren van sollicitatiegesprekken kent deze situatie: Er is een  goede kandidaat in procedure. Jullie zijn er bijna en kunnen niet wachten een aanbod te doen. Maar net voordat de kandidaat het aanbod krijgt, haakt hij of zij af en kiest voor de concurrent. Op dit soort momenten balen jullie natuurlijk flink! Hoe kan dit risico verlaagd worden?

Het optimaliseren van het sollicitatieproces zodat alle kandidaten dit als positief ervaren, heeft veel impact. Hierdoor kan de kandidaat meteen aan de organisatie gebonden worden en een positief gevoel geven bij jullie organisatie, voor nu en in de toekomst.

Dat betekent dat de kans groter is dat een kandidaat voor jullie kiest, het juiste beeld heeft van de organisatie, en mocht het dan toch anders lopen, een positieve ervaring zal verspreiden in hun netwerk.

Impact

Voor een werkgever is het belangrijk bewust te zijn van het effect van een positieve of negatieve kandidaat-ervaring tijdens het solliciteren bij jouw organisatie. Het is van belang dat de kandidaat een positieve indruk krijgt van de organisatie, ook als deze afgewezen wordt. Een negatieve ervaring kan grote gevolgen hebben, de impact op het jouw organisatie is groter gedacht wordt.

Zorg dat de kandidaat jou ook wil
Een slechte ervaring kan ertoe leiden dat een kandidaat zich terugtrekt uit een lopend sollicitatieproces, wat zonde is van de tijd en energie die er tot dan toe in is gestoken. Het is belangrijk om van het solliciteren bij jouw organisatie een positieve ervaring te maken. Niet alleen zorgt dat ervoor dat de kandidaat het hele proces doorloopt, ook is de kans aanzienlijk groter dat de kandidaat het aanbod accepteert!

Uitbreiding van jouw netwerk
De kandidaat wordt afgewezen; zonde van je tijd of is het een investering in de toekomst? Het kan zijn dat een kandidaat later geschikt is voor een andere vacature of functie. Hoe de kandidaat het sollicitatieproces ervaart, kan het verschil maken en er voor zorgen dat een kandidaat er voor open staat om op een later moment opnieuw te solliciteren. Of beter nog, dat jij de kandidaat kan benaderen en niet verder hoeft te zoeken.

Een goed werkgeversmerk
Het kan zijn dat er geen match is met de kandidaat op dit moment en waarschijnlijk ook niet in de toekomst. Hier liggen wel kansen. Kandidaten kunnen de perceptie van jouw organisatie in hun netwerk zowel positief als negatief beïnvloeden. Ze hebben vaak mensen in hun netwerk die ook potentiële kandidaten zijn, zoals (oud-) collega’s of personen die dezelfde opleiding hebben gevolgd.

Aanbevelingen van producten of diensten
Tevens kan de kandidaat mogelijk een toekomstige klant van jouw organisatie zijn. Net zoals bij het aanbevelen als werkgever binnen een netwerk, kan er een olievlekwerking ontstaan met betrekking tot het aan- of afraden van producten of diensten van jouw organisatie.

Kan jouw sollicitatieproces verbeterd worden?

Dat een positieve ervaring tijdens het solliciteren veel impact heeft, is duidelijk. Denk je dat jouw organisatie wel wat handvaten kan gebruiken om het sollicitatieproces te optimaliseren? Met kleine aanpassingen kan je de ervaring verbeteren en de juiste kandidaten aan je kunnen binden, voor nu of voor in de toekomst!

We hebben onze tips in een hand-out gezet of we kunnen langskomen om er samen naar te kijken, kosteloos! Neem contact op met Loek van der Ham. Mail, bel 0655128740 of Whatsapp.